Apple is een ongelooflijke winstmachine. Met dure topmodellen van 700 euro of meer trekt de iPhone-bouwer bijna alle winst op de smartphonemarkt naar zich toe.
Er zijn ongeveer duizend bedrijven die smartphones maken, schrijft The Wall Street Journal. Maar er is er maar eentje die bijna alle winst naar zich toetrekt: Apple.
De iPhone-maker pakt 92 procent van alle operationele winsten die de acht grootste telefoonbouwers in het eerste kwartaal boekten, heeft marktanalist Canaccord Genuity becijferd. Een jaar eerder was dat nog 65 procent.
Apple’s strategie is simpel: telefoons van hoge kwaliteit maken en die voor de hoofdprijs verkopen. Het bedrijf richt zich uitsluitend op de bovenkant van de markt. Een iPhone 6 kost in Nederland 699 euro. Voor de iPhone 6 Plus met groter scherm moet je zelfs 799 euro neertellen.
De hoge prijs vormt voor consumenten geen beletsel. In de eerste drie maanden van dit jaar wist Apple 61,2 miljoen iPhones te verkopen, goed voor ongeveer een vijfde van de smartphonemarkt. Dat leverde een nettowinst op van ruim 10 miljard dollar.
Tegenslag voor Samsung
Slechts één bedrijf is het gelukt om Apple's model enigszins te kopiëren, en dat is het Koreaanse Samsung. Twee jaar geleden ging de helft van alle smartphonewinsten naar de maker van de Galaxy-telefoons, aldus Canaccord. Maar dat aandeel is in het eerste kwartaal gedaald tot 15 procent. (Canaccord telt operationele verliezen van andere fabrikanten mee als negatieve percentages, vandaar dat het totaal uitkomt op meer dan 100 procent.)
De winst van Samsung staat al enige tijd onder druk door toenemende concurrentie van Chinese telefoonmakers als Huawei en Xiaomi. Die ondergraven met goedkopere Android-telefoons het verdienmodel van de Zuid-Koreanen. Samsung dreigt in feite hetzelfde te overkomen als Japanse techgiganten twintig jaar geleden.
Ook in april, mei en juni moest Samsung weer een tegenslag verwerken. De verkopen van de nieuwe Galaxy S6 -- in de markt gezet als dé concurrent van de iPhone 6 -- vallen tegen. Dat kwam mede doordat de Samsungfabrieken niet aan de vraag konden voldoen. Met name de S6 Edge met gebogen scherm bleek populairder dan Samsung vooraf had ingeschat.
Tweedeling smartphonemarkt
Voor andere smartphonemakers blijft er weinig over. Een voormalig grootmacht als BlackBerry verkocht in maart, april en mei slechts 1,1 miljoen telefoons en moet het inmiddels meer hebben van software en diensten. Het Finse Nokia -- ooit marktleider -- werd overgenomen en uitgekleed door Microsoft. Vorige week werd bekend dat Microsoft duizenden banen gaat schrappen bij de telefoontak.
Het Taiwanese HTC ziet de inkomsten ieder kwartaal drastisch krimpen en maakt verlies. Het door Lenovo gekochte Motorola staat eveneens in de rode cijfers.
Al deze voornamelijk westerse telefoonmakers zijn in het zwarte gat gevallen dat is ontstaan door de tweedeling op de smartphonemarkt. Apple heeft de bovenkant van de markt veroverd en duldt geen concurrentie. Aan de onderkant spelen Aziatische telefoonmakers het volumespel met lage marges.
Ingeklemd tussen deze beide ontwikkelingen, blijft er voor fabrikanten die mikken op het middensegment verdomd weinig over.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl